Bronnen
Ansloos, I., Fabry, M., Leroy, A.,
Peetroons, S., Vanhoyweghen, K., & Vercauteren S. (2022). Leren en
Ontwikkelen A [cursus]. Antwerpen: Karel de Grote-Hogeschool Verkorte
Educatieve Bachelor Leraar Secundair Onderwijs
Baucom, J. (2017). Desirable difficulties. Landmark College. Opgehaald van: https://www.landmark.edu/uploads/pages/doc/Baucom_Building_Desirable_Difficulties_Summer_Institute_2017_Handout.pdf
Belgisch Instituut voor Post en Telecommunicatie. (2020). Barometer van de informatiemaatschappij. Geraadpleegd van https://www.bipt.be/nl/consumenten/bipt-barometer-van-de-informatiemaatschappij.
Bjork, R. (2011, november). Desirable difficulties: slowing down learning. goCognitive. Opgehaald van YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=gtmMMR7SJKw
Bjork, R. (2011, november). Dissociating learning from performance. goCognitive. Opgehaald van YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=MMixjUDJVlw
Bjork, R. (2011, november). My interest in long-term memory research. goCognitive. Opgehaald van YouTube: https://www.google.com/search?q=robert+bjork+and+long+term+memory+research&oq=robert+bjork+and+long+term+memory+research&aqs=edge..69i57.14888j0j1&sourceid=chrome&ie=UTF-8#fpstate=ive&vld=cid:0925cacf,vid:WSVLO_LT37s
Bjork, R. (2011, november). Retrieval induced forgetting. goCognitive. Opgehaald van YouTube: https://www.gocognitive.net/episode/retrieval-induced-forgetting
Bjork, R. (2011, november). Spacing improves long-term retention. Opgehaald van YouTube: https://www.gocognitive.net/episode/spacing-improves-long-term-retention
Bjork, R. (2016). The Importance of Making Errors During Learning. Opgehaald van: https://www.youtube.com/watch?v=Yu8LCi_YvFw
Buelens, W., Vanhees, C. (29 oktober 2021). Een computerklavier, touchscreenpen of toch maar een balpen? Opgehaald van https://excel.thomasmore.be/2021/10/een-computerklavier-touchscreenpen-of-toch-maar-een-balpen/
Buiten de krijtlijnen #11 (18 maart 2018). Tim Surma met een stoomcursus cognitieve psychologie [podcast]. Opgehaald van https://podcastluisteren.nl/search?q=tim%20surma
De Bruyckere, P. (2017). Klaskit, tools voor topleraren. Leuven: Uitgeverij LannooCampus.
Depover, D., El Abed, S. (2022, 21 september). Hoe neem je best notities tijdens de les. Ik ga verder studeren. Opgehaald van: https://www.ikgaverderstuderen.be/jouw-battle-plan-voor-je-studie/hoe-neem-je-best-notities-tijdens-de-les?gad=1&gclid=CjwKCAjwl6OiBhA2EiwAuUwWZSfJ0OeXMZWPtHkQamcy-mh0xN5RRx7qr8Ee0RIeRbPUyhwguihPtxoCxr4QAvD_BwE
De researchED Nederland Podcast afl. 9 – Tim Surma & Machteld Verbruggen (22 september 2021) [podcast]. Opgehaald van https://researched.eu/2021/09/22/podcast-aflevering-2-1-tim-surma-machteld/
Dierckx, S. (2022, 19 oktober). Schematiseren – Cornellmethode. KlasCement. Opgehaald van: https://www.klascement.net/video/163025/cornellmethode-uitlegvideo/
ExCEL, (2023, 19 april). Effectieve didactiek in leermiddelen: voorstelling van een kwaliteitskader.[studievoormiddag] Antwerpen: Expertisecentrum effectief leren.
Govaerts, S. (2017, 8 november). Met deze 6 leerstrategieën leren je leerlingen beter. Klasse. Opgehaald van: https://www.klasse.be/111613/6-leerstrategieen-leerlingen/
Hattie, J., Yates, G. (2015). Leren zichtbaar maken met de kennis over hoe wij leren. Rotterdam: Bazalt Educatieve Uitgaven.
Hoof, T. (2022, 7 juni). Waarom je van elke toets slimmer wordt. KlasCement. Opgehaald van YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=OEnHI8RsizI
Hoof, T. (2022, 7 juni). Waarom je van spieken sneller leert. KlasCement. Opgehaald van:
https://www.klascement.net/video/155673/effectief-lesgeven-waarom-je-van-spieken-sneller-leert/
Hoof, T. (2022, 7 juni). Waarom leren altijd lastig moet zijn. KlasCement. Opgehaald van: https://www.klascement.net/video/155675/efficient-leerstof-verwerven-waarom-leren-altijd-lastig-moet-zijn/?previous
Hoof, T., Kirschner, P., Surma, T. (2022, 19 april). Aan de slag met productieve leerstrategieën [blog]. Opgehaald van: https://excel.thomasmore.be/2022/04/aan-de-slag-met-productieve-leerstrategieen-2/
Hoof, T., Maesen, E. (2022, 29 september). Slim herlezen [blog]. Opgehaald van: https://excel.thomasmore.be/2022/09/slim-herlezen/
Hoof, T., Maesen, E. (2023, 11 mei). Hoe kan je leerlingen leren studeren met succes? (deel 1). Opgehaald van: https://excel.thomasmore.be/2023/05/hoe-kan-je-leerlingen-leren-studeren-met-succes-deel-1/
Hoof, T., Maesen, E., Surma, T. (2022, 12 mei). Slim studeren … en hoe je je kind daarbij kan ondersteunen [blog]. Opgehaald van: https://excel.thomasmore.be/2022/05/slim-studeren-en-hoe-je-je-kind-daarbij-kan-ondersteunen/
Hoof, T., Surma, T., & Kirschner, P.A. (2021). Leer studenten studeren met succes. Antwerpen: Thomas More-hogeschool.
Hoof, T., Surma, T., & Kirschner, P.A. (2021). Studeren met succes. Antwerpen: Thomas More-hogeschool.
Jaffe, A. (2011, 5 mei). Desirable difficulties in the classroom. Psychology Today. Opgehaald van: https://www.psychologytoday.com/intl/blog/all-about-addiction/201105/desirable-difficulties-in-the-classroom
Kang, S. (z.d.). Spacing Study Sessions Enhances Learning. LastingLearning.com.
Opgehaald van: https://www.youtube.com/watch?v=BLS4ryIubBM
Kirschner, P.A. (2020, 7 april). Even de ogen dicht. Didactief. Opgehaald van: https://didactiefonline.nl/blog/paul-kirschner/even-de-ogen-dicht
Kirschner, P.A. (2020, 8 december). Generatief leren: wat werkt? Didactief. Opgehaald van: https://didactiefonline.nl/blog/paul-kirschner/generatief-leren-wat-werkt
Kirschner, P.A. (2021, 4 maart). Laat leerling 't zelf uitleggen. Didactief. Opgehaald van: https://didactiefonline.nl/blog/paul-kirschner/laat-leerling-t-zelf-uitleggen
Kirschner, P.A. (2022, 11 november). Aantekeningen maken: De ene is de andere niet. Didactief. Opgehaald van: https://didactiefonline.nl/blog/paul-kirschner/aantekeningen-maken-de-ene-is-de-andere-niet
Kirschner, P.A. (2022, 8 december). Hoe krijg je ze zo ver? Didactief. Opgehaald van: https://didactiefonline.nl/blog/paul-kirschner/hoe-krijg-je-ze-zo-ver
Kirschner, P.A., Claessens, L., Raaijmakers, S. (2018). Op de schouders van reuzen: inspirerende inzichten uit de cognitieve psychologie voor leerkrachten. Ten Brink Uitgevers
Kuepper-Tetzel, C. (2022, 12 oktober). Separation from your cellphone boosts your cognitive capacity. The learning Scientists. Opgehaald van: https://www.learningscientists.org/blog/2017/10/12-1
Leensen, M. (2019, 16 oktober ). Slim leren: effectieve leerstrategieën. Opgehaald vanYouTube: https://www.youtube.com/watch?v=3lh2mc1oT9g
Lerenhoezo (2020, 10 oktober). Betrokkenheid alleen volstaat niet om te leren. Opgehaald van: https://www.lerenhoezo.be/2020/10/10/betrokkenheid-alleen-volstaat-niet-om-te-leren/
Maesen, E. (2023, 19 april). Interview over effectieve leerstrategieën en tips voor mijn opdracht. (Van Hoof, E., interviewer)
Molein, I., Rombaut, E., Van Severen, T. (2020). De herziene taxonomie van Bloom in de klas. Kalmthout: Pelckmans uitgvers nv.
Neelen, M., Kirschner, P.A. (2023, 21 februari). Demistyfying desirable difficulties 1 : what they are. 3-Star Learning Experiences. Opgehaald van: https://3starlearningexperiences.wordpress.com/2023/02/21/demystifying-desirable-difficulties-1-what-they-are/
Paternoster, T. (2021, 15 januari). Videoreeks: leerstrategieën die effectief zijn in de klas. Klasse. Opgehaald van: https://www.klasse.be/251761/videoreeks-leerstrategieen-met-effect/
Surma, T. (2019, 15 januari). Desirable difficulties in de oefeningenles. Opgehaald van: https://pedrodebruyckere.blog/2019/01/15/presentatie-van-tim-surma-desirable-difficulties-in-de-oefeningenles
Surma, T. (15 juni 2020). Is de balpen altijd krachtiger dan het klavier? Opgehaald van https://excel.thomasmore.be/2020/06/is-de-balpen-altijd-krachtiger-dan-het-klavier/
Surma, T. (2021). Waarom nog leren als Google alles weet? Klasse. Opgehaald van Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=QErngbmctEI
Surma, T. (2021, 14 januari). Waarom je moet vergeten voor je kan leren. Klasse. Opgehaald van Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=QErngbmctEI
Surma, T. (2023, 21 maart). Leren als een gesofisticeerd proces: een paar bijzonderheden van het menselijk geheugen. [blog]Opgehaald van: https://excel.thomasmore.be/2023/03/leren-als-een-gesofisticeerd-proces-een-paar-bijzonderheden-van-het-menselijk-geheugen/
Surma, T., Vanhoyweghen, K., Sluijsmans,D., Camp, G., Kirschner, P., & Muijs, D. (2019). Wijze lessen, twaalf bouwstenen voor effectieve didactiek. Meppel: TenBrink Uitgevers
The art of improvement ( Elon Musk's 2 Rules For Learning Anything Faster. Opgehaald van: https://www.youtube.com/watch?v=xLkC-ODKQSc
The learning scientists (z.d.). Six strategies for effective learning videos. Opgehaald van: https://www.learningscientists.org/videos
Tijtgat, P., Van Camp, T., Vloeberghs, L. (2015). Praktijkgerichte literatuurstudies onderwijszonderzoek. Leuven: Uitgeverij Acco.
Universiteit Utrecht (2022). Plannen als een pro. Opgehaald van: https://www.youtube.com/watch?v=DbsFH2SuVcg
Universiteit Utrecht (z.d.). Wat heb ik nodig om een goede planning te maken? Opgehaald van: https://www.uu.nl/onderwijs/onderwijsadvies-training/professionalisering/hoger-onderwijs/academische-vaardigheden-voor-studenten/studietips/thuisstudeer-gids/2-wat-heb-ik-nodig-om-een-goede-planning-te-maken
UZA (2021, 14 december). De ontwikkeling van slaap bij kinderen.UZA slaapcentrum. Opgehaald van https://www.uza.be/behandeling/de-ontwikkeling-van-slaap-bij-kinderen
Wouters, E. (2023, 17 april). Effectieve leerstrategieën op GO!KLA. (Van Hoof, E., interviewer)
Young, S.H. (2022). Desirable difficulties: when harder is better for learning. Opgehaald van: https://www.scotthyoung.com/blog/2022/03/15/desirable-difficulties/
Afbeeldingen en foto's website
Opgehaald van Pixabay.com en freepik.com, behalve:
Tabblad 'Ons brein'
- werking geheugen: aangepast overgenomen van: Ansloos, I., Fabry, M., Leroy, A., Peetroons, S., Vanhoyweghen, K., & Vercauteren S. (2022). Leren en Ontwikkelen A [cursus]. Antwerpen: Karel de Grote-Hogeschool Verkorte Educatieve Bachelor Leraar Secundair Onderwijscursus, pagina 103.
- konijn/eend: Hoof, T., Surma, T., & Kirschner, P.A. (2021). Studeren met succes. Antwerpen: Thomas More-hogeschool, pagina 10.
- vergeetcurve: aangepast overgenomen van https://kwaliteit-in-bedrijf.nl/de-menskant-van-certificeren/
- curve herhalingsmomenten: Ansloos, I., Fabry, M., Leroy, A., Peetroons, S., Vanhoyweghen, K., & Vercauteren S. (2022). Leren en Ontwikkelen A [cursus]. Antwerpen: Karel de Grote-Hogeschool Verkorte Educatieve Bachelor Leraar Secundair Onderwijscursus, pagina 118.
Tabblad 'Goede gewoontes'
- gewoonte: opgehaald van: https://www.kuleuven.be/thomas/cms2/uploads/file/caleidoscoop/cal_1_A_stroom/leerboek/110.pdf
Tabblad 'Plannen'
- Kalender: Hoof, T., Surma, T., & Kirschner, P.A. (2021). Studeren met succes. Antwerpen: Thomas More-hogeschool, pagina 22.
Tabblad 'Zelfzorg'
- Studie nachtrust: Hoof, T., Surma, T., & Kirschner, P.A. (2021). Studeren met succes. Antwerpen: Thomas More-hogeschool, pagina 26.
Tabblad 'Effectieve leerstrategieën'
- 10 vuistregels: Hoof, T., Maesen, E., Surma, T. (2022, 12 mei). Slim studeren … en hoe je je kind daarbij kan ondersteunen [blog]. Opgehaald van: https://excel.thomasmore.be/2022/05/slim-studeren-en-hoe-je-je-kind-daarbij-kan-ondersteunen/
- Slim herlezen: Hoof, T., Maesen, E. (2022, 29 september). Slim herlezen [blog]. Opgehaald van: https://excel.thomasmore.be/2022/09/slim-herlezen/
- Downloads studeerfiches: Hoof, T., Surma, T., & Kirschner, P.A. (2021). Studeren met succes. Antwerpen: Thomas More-hogeschool, pagina's: 34, 35, 40-45, 47 en 48.
- Kader bijproduct: Hoof, T., Surma, T., & Kirschner, P.A. (2021). Studeren met succes. Antwerpen: Thomas More-hogeschool, pagina 37 .
- Kader in, uit, uit, uit: Hoof, T., Surma, T., & Kirschner, P.A. (2021). Studeren met succes. Antwerpen: Thomas More-hogeschool, pagina 51.
De overige afbeeldingen op de site zijn zelfgemaakt.