Bronnen

Ansloos, I., Fabry, M., Leroy, A., Peetroons, S., Vanhoyweghen, K., & Vercauteren S. (2022). Leren en Ontwikkelen A [cursus]. Antwerpen: Karel de Grote-Hogeschool Verkorte Educatieve Bachelor Leraar Secundair Onderwijs

Baucom, J. (2017). Desirable difficulties. Landmark College. Opgehaald van: https://www.landmark.edu/uploads/pages/doc/Baucom_Building_Desirable_Difficulties_Summer_Institute_2017_Handout.pdf

Belgisch Instituut voor Post en Telecommunicatie. (2020). Barometer van de informatiemaatschappij. Geraadpleegd van https://www.bipt.be/nl/consumenten/bipt-barometer-van-de-informatiemaatschappij.

Bjork, R. (2011, november). Desirable difficulties: slowing down learning. goCognitive. Opgehaald van YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=gtmMMR7SJKw

Bjork, R. (2011, november). Dissociating learning from performance. goCognitive. Opgehaald van YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=MMixjUDJVlw

Bjork, R. (2011, november). My interest in long-term memory research. goCognitive. Opgehaald van YouTube: https://www.google.com/search?q=robert+bjork+and+long+term+memory+research&oq=robert+bjork+and+long+term+memory+research&aqs=edge..69i57.14888j0j1&sourceid=chrome&ie=UTF-8#fpstate=ive&vld=cid:0925cacf,vid:WSVLO_LT37s

Bjork, R. (2011, november). Retrieval induced forgetting. goCognitive. Opgehaald van YouTube: https://www.gocognitive.net/episode/retrieval-induced-forgetting

Bjork, R. (2011, november). Spacing improves long-term retention. Opgehaald van YouTube: https://www.gocognitive.net/episode/spacing-improves-long-term-retention

Bjork, R. (2016). The Importance of Making Errors During Learning. Opgehaald van: https://www.youtube.com/watch?v=Yu8LCi_YvFw

Buelens, W., Vanhees, C. (29 oktober 2021). Een computerklavier, touchscreenpen of toch maar een balpen? Opgehaald van https://excel.thomasmore.be/2021/10/een-computerklavier-touchscreenpen-of-toch-maar-een-balpen/

Buiten de krijtlijnen #11 (18 maart 2018). Tim Surma met een stoomcursus cognitieve psychologie [podcast]. Opgehaald van https://podcastluisteren.nl/search?q=tim%20surma

De Bruyckere, P. (2017). Klaskit, tools voor topleraren. Leuven: Uitgeverij LannooCampus.

Depover, D., El Abed, S. (2022, 21 september). Hoe neem je best notities tijdens de les. Ik ga verder studeren. Opgehaald van: https://www.ikgaverderstuderen.be/jouw-battle-plan-voor-je-studie/hoe-neem-je-best-notities-tijdens-de-les?gad=1&gclid=CjwKCAjwl6OiBhA2EiwAuUwWZSfJ0OeXMZWPtHkQamcy-mh0xN5RRx7qr8Ee0RIeRbPUyhwguihPtxoCxr4QAvD_BwE

De researchED Nederland Podcast afl. 9 – Tim Surma & Machteld Verbruggen (22 september 2021) [podcast]. Opgehaald van https://researched.eu/2021/09/22/podcast-aflevering-2-1-tim-surma-machteld/

Dierckx, S. (2022, 19 oktober). Schematiseren – Cornellmethode. KlasCement. Opgehaald van: https://www.klascement.net/video/163025/cornellmethode-uitlegvideo/

ExCEL, (2023, 19 april). Effectieve didactiek in leermiddelen: voorstelling van een kwaliteitskader.[studievoormiddag] Antwerpen: Expertisecentrum effectief leren.

Govaerts, S. (2017, 8 november). Met deze 6 leerstrategieën leren je leerlingen beter. Klasse. Opgehaald van: https://www.klasse.be/111613/6-leerstrategieen-leerlingen/

Hattie, J., Yates, G. (2015). Leren zichtbaar maken met de kennis over hoe wij leren. Rotterdam: Bazalt Educatieve Uitgaven.

Hoof, T. (2022, 7 juni). Waarom je van elke toets slimmer wordt. KlasCement. Opgehaald van YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=OEnHI8RsizI

Hoof, T. (2022, 7 juni). Waarom je van spieken sneller leert. KlasCement. Opgehaald van:

https://www.klascement.net/video/155673/effectief-lesgeven-waarom-je-van-spieken-sneller-leert/

Hoof, T. (2022, 7 juni). Waarom leren altijd lastig moet zijn. KlasCement. Opgehaald van: https://www.klascement.net/video/155675/efficient-leerstof-verwerven-waarom-leren-altijd-lastig-moet-zijn/?previous

Hoof, T., Kirschner, P., Surma, T. (2022, 19 april). Aan de slag met productieve leerstrategieën [blog]. Opgehaald van: https://excel.thomasmore.be/2022/04/aan-de-slag-met-productieve-leerstrategieen-2/

Hoof, T., Maesen, E. (2022, 29 september). Slim herlezen [blog]. Opgehaald van: https://excel.thomasmore.be/2022/09/slim-herlezen/

Hoof, T., Maesen, E. (2023, 11 mei). Hoe kan je leerlingen leren studeren met succes? (deel 1). Opgehaald van: https://excel.thomasmore.be/2023/05/hoe-kan-je-leerlingen-leren-studeren-met-succes-deel-1/

Hoof, T., Maesen, E., Surma, T. (2022, 12 mei). Slim studeren … en hoe je je kind daarbij kan ondersteunen [blog]. Opgehaald van: https://excel.thomasmore.be/2022/05/slim-studeren-en-hoe-je-je-kind-daarbij-kan-ondersteunen/

Hoof, T., Surma, T., & Kirschner, P.A. (2021). Leer studenten studeren met succes. Antwerpen: Thomas More-hogeschool.

Hoof, T., Surma, T., & Kirschner, P.A. (2021). Studeren met succes. Antwerpen: Thomas More-hogeschool.

Jaffe, A. (2011, 5 mei). Desirable difficulties in the classroom. Psychology Today. Opgehaald van: https://www.psychologytoday.com/intl/blog/all-about-addiction/201105/desirable-difficulties-in-the-classroom

Kang, S. (z.d.). Spacing Study Sessions Enhances Learning. LastingLearning.com.

Opgehaald van: https://www.youtube.com/watch?v=BLS4ryIubBM

Kirschner, P.A. (2020, 7 april). Even de ogen dicht. Didactief. Opgehaald van: https://didactiefonline.nl/blog/paul-kirschner/even-de-ogen-dicht

Kirschner, P.A. (2020, 8 december). Generatief leren: wat werkt? Didactief. Opgehaald van: https://didactiefonline.nl/blog/paul-kirschner/generatief-leren-wat-werkt

Kirschner, P.A. (2021, 4 maart). Laat leerling 't zelf uitleggen. Didactief. Opgehaald van: https://didactiefonline.nl/blog/paul-kirschner/laat-leerling-t-zelf-uitleggen

Kirschner, P.A. (2022, 11 november). Aantekeningen maken: De ene is de andere niet. Didactief. Opgehaald van: https://didactiefonline.nl/blog/paul-kirschner/aantekeningen-maken-de-ene-is-de-andere-niet

Kirschner, P.A. (2022, 8 december). Hoe krijg je ze zo ver? Didactief. Opgehaald van: https://didactiefonline.nl/blog/paul-kirschner/hoe-krijg-je-ze-zo-ver

Kirschner, P.A., Claessens, L., Raaijmakers, S. (2018). Op de schouders van reuzen: inspirerende inzichten uit de cognitieve psychologie voor leerkrachten. Ten Brink Uitgevers

Kuepper-Tetzel, C. (2022, 12 oktober). Separation from your cellphone boosts your cognitive capacity. The learning Scientists. Opgehaald van: https://www.learningscientists.org/blog/2017/10/12-1

Leensen, M. (2019, 16 oktober ). Slim leren: effectieve leerstrategieën. Opgehaald vanYouTube: https://www.youtube.com/watch?v=3lh2mc1oT9g

Lerenhoezo (2020, 10 oktober). Betrokkenheid alleen volstaat niet om te leren. Opgehaald van: https://www.lerenhoezo.be/2020/10/10/betrokkenheid-alleen-volstaat-niet-om-te-leren/

Maesen, E. (2023, 19 april). Interview over effectieve leerstrategieën en tips voor mijn opdracht. (Van Hoof, E., interviewer)

Molein, I., Rombaut, E., Van Severen, T. (2020). De herziene taxonomie van Bloom in de klas. Kalmthout: Pelckmans uitgvers nv.

Neelen, M., Kirschner, P.A. (2023, 21 februari). Demistyfying desirable difficulties 1 : what they are. 3-Star Learning Experiences. Opgehaald van: https://3starlearningexperiences.wordpress.com/2023/02/21/demystifying-desirable-difficulties-1-what-they-are/

Paternoster, T. (2021, 15 januari). Videoreeks: leerstrategieën die effectief zijn in de klas. Klasse. Opgehaald van: https://www.klasse.be/251761/videoreeks-leerstrategieen-met-effect/

Surma, T. (2019, 15 januari). Desirable difficulties in de oefeningenles. Opgehaald van: https://pedrodebruyckere.blog/2019/01/15/presentatie-van-tim-surma-desirable-difficulties-in-de-oefeningenles

Surma, T. (15 juni 2020). Is de balpen altijd krachtiger dan het klavier? Opgehaald van https://excel.thomasmore.be/2020/06/is-de-balpen-altijd-krachtiger-dan-het-klavier/

Surma, T. (2021). Waarom nog leren als Google alles weet? Klasse. Opgehaald van Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=QErngbmctEI

Surma, T. (2021, 14 januari). Waarom je moet vergeten voor je kan leren. Klasse. Opgehaald van Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=QErngbmctEI

Surma, T. (2023, 21 maart). Leren als een gesofisticeerd proces: een paar bijzonderheden van het menselijk geheugen. [blog]Opgehaald van: https://excel.thomasmore.be/2023/03/leren-als-een-gesofisticeerd-proces-een-paar-bijzonderheden-van-het-menselijk-geheugen/

Surma, T., Vanhoyweghen, K., Sluijsmans,D., Camp, G., Kirschner, P., & Muijs, D. (2019). Wijze lessen, twaalf bouwstenen voor effectieve didactiek. Meppel: TenBrink Uitgevers

The art of improvement ( Elon Musk's 2 Rules For Learning Anything Faster. Opgehaald van: https://www.youtube.com/watch?v=xLkC-ODKQSc

The learning scientists (z.d.). Six strategies for effective learning videos. Opgehaald van: https://www.learningscientists.org/videos

Tijtgat, P., Van Camp, T., Vloeberghs, L. (2015). Praktijkgerichte literatuurstudies onderwijszonderzoek. Leuven: Uitgeverij Acco.

Universiteit Utrecht (2022). Plannen als een pro. Opgehaald van: https://www.youtube.com/watch?v=DbsFH2SuVcg

Universiteit Utrecht (z.d.). Wat heb ik nodig om een goede planning te maken? Opgehaald van: https://www.uu.nl/onderwijs/onderwijsadvies-training/professionalisering/hoger-onderwijs/academische-vaardigheden-voor-studenten/studietips/thuisstudeer-gids/2-wat-heb-ik-nodig-om-een-goede-planning-te-maken

UZA (2021, 14 december). De ontwikkeling van slaap bij kinderen.UZA slaapcentrum. Opgehaald van https://www.uza.be/behandeling/de-ontwikkeling-van-slaap-bij-kinderen

Wouters, E. (2023, 17 april). Effectieve leerstrategieën op GO!KLA. (Van Hoof, E., interviewer)

Young, S.H. (2022). Desirable difficulties: when harder is better for learning. Opgehaald van: https://www.scotthyoung.com/blog/2022/03/15/desirable-difficulties/

Afbeeldingen en foto's website

Opgehaald van Pixabay.com en freepik.com, behalve:

Tabblad 'Ons brein'

  • werking geheugen: aangepast overgenomen van: Ansloos, I., Fabry, M., Leroy, A., Peetroons, S., Vanhoyweghen, K., & Vercauteren S. (2022). Leren en Ontwikkelen A [cursus]. Antwerpen: Karel de Grote-Hogeschool Verkorte Educatieve Bachelor Leraar Secundair Onderwijscursus, pagina 103.
  • konijn/eend: Hoof, T., Surma, T., & Kirschner, P.A. (2021). Studeren met succes. Antwerpen: Thomas More-hogeschool, pagina 10.
  • vergeetcurve: aangepast overgenomen van https://kwaliteit-in-bedrijf.nl/de-menskant-van-certificeren/
  • curve herhalingsmomenten: Ansloos, I., Fabry, M., Leroy, A., Peetroons, S., Vanhoyweghen, K., & Vercauteren S. (2022). Leren en Ontwikkelen A [cursus]. Antwerpen: Karel de Grote-Hogeschool Verkorte Educatieve Bachelor Leraar Secundair Onderwijscursus, pagina 118.

Tabblad 'Goede gewoontes'

  • gewoonte: opgehaald van: https://www.kuleuven.be/thomas/cms2/uploads/file/caleidoscoop/cal_1_A_stroom/leerboek/110.pdf

Tabblad 'Plannen'

  • Kalender: Hoof, T., Surma, T., & Kirschner, P.A. (2021). Studeren met succes. Antwerpen: Thomas More-hogeschool, pagina 22.

Tabblad 'Zelfzorg'

  • Studie nachtrust: Hoof, T., Surma, T., & Kirschner, P.A. (2021). Studeren met succes. Antwerpen: Thomas More-hogeschool, pagina 26.

Tabblad 'Effectieve leerstrategieën'

  • 10 vuistregels: Hoof, T., Maesen, E., Surma, T. (2022, 12 mei). Slim studeren … en hoe je je kind daarbij kan ondersteunen [blog]. Opgehaald van: https://excel.thomasmore.be/2022/05/slim-studeren-en-hoe-je-je-kind-daarbij-kan-ondersteunen/
  • Slim herlezen: Hoof, T., Maesen, E. (2022, 29 september). Slim herlezen [blog]. Opgehaald van: https://excel.thomasmore.be/2022/09/slim-herlezen/
  • Downloads studeerfiches: Hoof, T., Surma, T., & Kirschner, P.A. (2021). Studeren met succes. Antwerpen: Thomas More-hogeschool, pagina's: 34, 35, 40-45, 47 en 48.
  • Kader bijproduct: Hoof, T., Surma, T., & Kirschner, P.A. (2021). Studeren met succes. Antwerpen: Thomas More-hogeschool, pagina 37 .
  • Kader in, uit, uit, uit: Hoof, T., Surma, T., & Kirschner, P.A. (2021). Studeren met succes. Antwerpen: Thomas More-hogeschool, pagina 51.

De overige afbeeldingen op de site zijn zelfgemaakt.

Els Van Hoof.  2023
Ik draag geen enkele verantwoordelijkheid voor jouw studieresultaten! 
Mogelijk gemaakt door Webnode Cookies
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin