Studeer gespreid
3 * 40 > 120: dat is zo is bij het leren, las je al op de pagina over plannen.
Je besteedt dus niet meer tijd aan het studeren. Je besteedt je tijd effectiever want je maakt het jezelf moeilijker en gaat actief aan de slag met de leerstof. Bij elke studeersessie zet je je brein aan het werk. Je haalt uit je geheugen wat je nog weet over de leerstof. Deze strategie noemt men spacing.

Bij een tweede sessie zal je nog heel wat weten maar zal je ook al heel wat vergeten zijn. De vergeetcurve is op iedereen van toepassing. Het is dus helemaal normaal dat je dingen vergeet.
Als je je studeermomenten spreidt over de tijd en gebruikmaakt van de voorgaande strategieën, zal je brein harder moeten werken. Je moet diep nadenken om dingen terug op te roepen of je dat nu doet met een braindump of met het aanvullen van een Cornell-schema of, ... Het feit dat je dingen vergeet en dus diep moet nadenken zorgt er net voor dat je dingen beter en langer zal onthouden. Het vergeten zorgt er dus voor dat je meer zal leren.
Ook over deze strategie kan je een fiche downloaden